Matematika a její aplikace
Matematika a digitální technologie
Žáci v rámci gymnaziálního vzdělávání dokážou rozpoznat situace, kdy jim digitální technologie napomáhají v řešení matematického problému, a volí je pro zefektivnění cesty k výsledku. Svou pozornost přesouvají na správné formulování podstaty problému a interpretaci či vyhodnocení získaných výsledků. Digitální technologie ulehčují žákům výpočty, modelování problémových situací, odhalování pravidelností a zákonitostí, zpracování, vyhodnocení a prezentaci dat. K modelování geometrických útvarů a těles žáci využívají dynamický geometrický software, který přispívá k porozumění vztahům a vlastnostem útvarů a také podporuje osvojení geometrických dovedností a rozvoj prostorové představivosti.
V Matematice rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že
-
podporujeme užívání kalkulátoru a dalších digitálních technologií k efektivnímu řešení úloh, modelování matematických situací a prezentaci výsledků
- účelně a efektivně využívat kalkulátor a další digitální technologie při výpočtech a řešení problému
- volit a užívat vhodné statistické metody k analýze a zpracování dat (využívat digitální technologie)
- znázorňovat graficky soubory dat, číst a interpretovat tabulky, diagramy a grafy, rozlišovat mezi zobrazeními obdobných souborů vzhledem k jejich charakteristikám, využívat digitálních technologií ke grafickému zobrazení dat a prezentaci výsledků
- využívat digitální technologie při vizualizaci a řešení složitějších závislostí a problémů
- řešit planimetrické a stereometrické problémy motivované praxí, účelně používat geometrický software
Rozvoj digitálních kompetencí v Matematice ve školním vzdělávacím programu
Ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
Pro rozvoj digitálních kompetencí
- vedeme žáky k tomu, aby volili adekvátní digitální technologie, které zefektivní řešení matematických úloh a problémů, usnadní modelování matematických situací a prezentaci výsledků
- vytváříme příležitosti k tomu, aby žáci samostatně i ve skupině za pomoci digitálních technologií získávali a dále zpracovávali data (z vlastního dotazníkového šetření, online zdrojů a databází, laboratorních měření apod.), kriticky je posuzovali a výsledky interpretovali